Pozitia corecta pe bicicleta de contratimp-ironman

Un cadru usor sau o roata mai aerodinamica, care sunt mai folositoare unui sportiv?
In termeni aerodinamici potentialul/capacitatea de trena/plasa a sportivului depaseste cu mult reductia de frecare cu aerul pe care o ofera echipamentul. Deseori oameni depasesc acest punct si se uita la potrivirea biometrica. Marirea eficientei la pedalat, producerea de putere(watt), confortul, schimbul de aer, asimilarea mancarii intr-o colaborare cu beneficiile aeroninamicitatii sunt toate posibile daca ai setarile potrivite.
Nici o componenta a echipamentului nu ii ofera sportivului atatea avantaje, daca reglarea bicicletei nu este facuta asa cum se cuvine. Aceasta este deseori privita cu subestimare de catre sportivi si de prea multe ori bazata pe mituri si aproape niciodata bazata pe sfaturile celor care stiu.
Acest articol tinteste sa atinga si sa explice stiinta din spatele unei biciclete reglate corect.

1 Marimea Cadrului :

Specialistii regleaza bicicletele in locuri special amenajate unde sportivi sunt monitorizati si scanati iar reglajele se fac pe calculator cu o acuratete foarte mare iar principiul de baza este--marimea cadrului--. Sportivul asezat pe sa cu mainile intinse pe manetele de frana'' uitandu-se in jos el nu trebuie sa vada butucul rotii din fata'' acest lucru indica compatibilitatea cadrului. Ca sa nu existe umbre de indoiala se pot schimba 2-3 pipe de marimi si unghiuri diferite. In timpul alternantei pipelor sportivul nu trebuie sa vada butucul rotii de fata. Acest lucru va indica daca marimea cadrului este cea corecta sau nu.
Ca sa intelegeti corect normele setarii bicicletei puteti sa ganditi in termeni de--lant cinetic-- care in mod normal interactioneaza cu, corpul sportivului. ( Un exemplu de lant cinetic-->resimtirea unui sportiv a inflamarii soldului stang si o durere la genunchiul drept sunt cauzate ca urmare a unei alinieri incorecte a papucului drept in pedala. Setarea incorecta a papucului va duce la o nealiniere a piciorului cu subsegmentul pelvial, care are ca urmare o pozitie incorecta/stramba pe bicicleta in urma careia va rezulta o inflamare a soldului.<-- ) Acest exemplu ilustreaza faptul ca trebuie sa va ganditi bine atunci cand va setati bicicleta. Pentru astra trebuie sa cunosteti bine componentele bicicletei si sa stiti ce pote cauza fiecare in parte daca nu sunt setate corect.    

2 Reglarea papucilor :


In reglarea bicicletei este important sa lucrezi la setarea perfecta a frecventei. Din moment ce sunt multi producatori si firme de papuci, va aparea o diferenta in : gaurile pentru prinderea placutelor, grosimea talpii papucilor, diferite sisteme de prindere a placutelor, toate acestea afecteaza inaltimea seii de la bicicleta pe care o detineti. Avand in vedere toate acestea trebuie mai intai sa incepeti cu setarea papucilor si a pedalelor.
Este important ca sportivul sa aibe un papuc care sa i se potriveasca bine/o marime buna care ii va oferii suportul corect si necesar arcului piciorului/talpii. Acest lucru va permite asezarea corecta a placutelor si automat a axului pedalier la locul corect adica in partea din fata a piciorului, sub pingea.



Majoritatea sportivilor folosec papuci de ciclism care sunt cu un numar sau doua mai mici fapt care cauzeaza ca axul pedalier sa fie mult prea in spatele pingelei. Un papuc fixat corect va avea axul pedalier sub cel de-al doilea cap al metatarsienelor care va fixa axul pedalier sub montul piciorului(pingea). Acest lucru e important atat dpdv mecanic cat si biometric.
Dpdv mecanic piciorul este o parghie de prima mana, ceea ce inseamna ca e cea mai eficienta parghie. Fixand axul sub pingea, putin mai in fata decat multi oameni o fac, veti castiga un avantaj  mecanic prin lungirea efectiva a parghiei, care iti permite sa produci mai multa forta/putere.
Dpdv biometric al doilea metatarsian este punctul de rotatie dealungul axului transvers a capului metatarsian. Legand acest lucru de o perspectiva/problema mecanica, rotatia, sau impingerea in jurul axelor transverse suplimentati muschii cu o parghie mai lunga care permite dezvoltarea unei forte mai mari si o accelerare mai eficeinta.

3 Pozitia seii :


 Pozitia seii e urmatoarea tinta. Pozitionarea corecta a seii este esentiala pentru un pedalat eficient. Sportivii trebuie sa fie capabili sa mentina o buna pozitie pe sa daca doresc sa dezvolte o putere buna, sa iti stabilizeze atata corpul cat si bicicleta, sa respire, sa asimileze caloriile din mancare si apoi sa coboare de pe bicicleta pentru a alerga intr-un tonus bun.
Pozitia corecta de pedalat cere o mica rotatie a pelvisului inainte, astfel incat presiunea din pedale sa fie chiar la limita superioara a oaselor din sezut/bazin decat sa fie exact sub sau in spatele lor. Multi sportivi stau mult prea inclinati pe spate, exact ca atunci cand stau intr-un scaun. Aceast lucru cere/creaza mai apoi tensiune pe partea lombara a coloanei vertebrale de a se apleca mai mult pe ghidon. Rotind pelvisul inainte permiti coloanei sa stea intr-o pozitie neutra permitand activarea muschilor lombari. Acesti muschi vor oferi o buna stabilitate, permitand o dezvoltare eficienta de putere si un bun transfer.
Inclinarea tipica a spatelui pe care o au sportivii duce la o flexie a spatelui care este defavorizanta in multe feluri.
In primul rand induce o incarcatura/tensiune in zona lombara a coloanei care mai apoi cauzeaza o frecare a vertebrelor inferioare. Aceasta frecare a vertebrelor din zona inferioara a coloanei duce la instabilitate si supune sportivul la un risc destul de mare de accidentare in aceasta zona.
In al doilea rand fortand partea inferioara a spatelui sportivii activeaza gluteul lucru care forteaza mai mult cvadricepsii.
In al treilea rand este posibil sa nu permita abdomenului sa se deschida pentru o respiratie puternica a diafragmei, acest lucru necesitand mai multe respiratii mici/scazute in partea superioara/de sus a plamanilor.
Nu in ultimul rand, rotind pelvisul inainte permiti abdomenului sa se deschida, facilitand digestia.
Pozitia seii este compromisa din urmatoarele motive:
A-  Inclinarea- ori este prea ridicata de varf ori este prea aplecata(sa nu se faca exces). Sa nu se depaseasca 2-2,5 grade in ambele directii. Aceasta este esentiala in oferirea unei platforme solide ce stabilizare a sportivului. Daca saua e mult prea aplecata sportivul va aluneca constant, lucru care il va face sa foloseasca prea mult ghidonul pentru a stabiliza bicicleta si corpul. Daca nasul seii este prea sus aceata nu ii va oferii posibilitatea de a efectua o rotatie a pelvisului lucru care va face sa se foloseasca o portiune mai mare din sa, provocand dureri si lasand impresia ca marimea cadrului nu este buna sau ca sunt alte probleme cu setarile bicicletei. O bicicleta bine setata ii va permite sportivului sa foloseasca saua fara probleme si disconforturi.
B-  Inaltimea - fiind afectata de tendinta de a sta cat mai in fata pe sa si de rotatiile pelvisului, saua ar trebui reglata astfel incat sa permita picioarelor o extensie confortabila fara ca voi sa fiti nevoiti sa va intindeti ca sa ajungi la pedale in punctul mort. Depinde de flexibilitatea sportivului daca va sta pe partea superioara sau inferioara a seii. De cele mai multe ori triatlonisti au seile ridicate prea mult decat coborate prea jos, exceptand cazurile cand cedeaza prinderea tijei de sa si aceasta cade in cadru.
O sa care este prea jos fixata va exercita o presiune mai mare in partea din fata a genunchilor decat in mod normal iar pedalatul va fi ineficient deoarece muschii nu vor fi folositi la capacitatea lor maxima. In extrema opusa se afla cei care isi ridica saua prea mult iar acestia vor experimenta intinderi ale bicepsului femural si ale tendoanelor din spatele genunchiului. Pe deasupra vor avea probleme in ridicarea pedalei deoarece nu vor avea posibilitatea de a ajunge in punctul mort cu piciorul usor flexat lucru care le favorizeaza readucerea pedalei intr-un ciclu/rotatie usor de mentinut.
O sa reglata corect ii va permite sportivului sa aibe o indoire de 145-155 de grade in spatele genunchiului, masurata de la glezna prin genunchi si apoi in marele trohanter(umflatura osoasa din lateralul soldului).
Reglarea seii in fata sau in spate e cea mai grea de definit deoarece este afectata de pozitia pe ghidon si de rotatiile pelviene pe care le are sportivul in timp ce pedaleaza in pozitie aero. Pentru o pozitie de start neutra cand sportivul sta pe sa cu manile pe aerobare si piciorul drept la ora 3(in partea din fata a pedalelor), daca coboram un plumb legat de o ata din fata genunchiului(inceputul tibiei) plumbul ar trebui sa desparta in 2 parti egale axul pedalier sau macar sa fie aproape de acest lucru.



1 Daca saua e mai in spate de atat asta va cauza formarea unui unghi intre femur si spate mai mic decat trebuie ceea ce va duce la o flexie(aplecare) a spatelui care va cauza dureri in timp si bineinteles la o pierdere de putere.
2 Daca saua e mai in fata de atat sportivul se va muta intr-o pozitie care nu e atat de stabila  deoarece centrul de greutate va fi mult prea in fata. Pe langa asta va pune o presiune mare pe partea din spate a genunchiului si il va suprasolicita.

4 Asezarea ghidonului :


Asezarea ghidonului este ultimul lucru in setarea corecta a bicicletei si e zona in care aria de setare e cea mai mare. Ghidonul trebuie asezat astfel incat sportivul sa isi pastreze o pozitie buna(spatele sa fie relaxat), sa nu cauzeze un unghi prea mare a soldului si sa nu forteze sportivul sa se intinda ca sa ajunga la ghidon. Cotierele ar trebui sa fie indeajuns de departate ca sa ofere confortul necesar iar sportivul sa fie stabil pe bicicleta dar totusi apropiate ca sa nu se piarda din aerodinamica. Ca sa reglezi o bicicleta ce are un ghidon de contratimp trebuie sa sti care sunt punctele care definesc ghidonul din moment ce ele sunt diferite de cele ale unui ghidon de sosea. Inaltimea ghidonului este data de inaltimea cotierelor nu de cea a ghidonului de baza, deoarece aceste cotiere au inaltimi diferite. Diferenta de inaltime de la cotiere pana la sa este independenta/diferita in fiecare caz si depinde de un numar de factori atat mecanici cat si biometrici. 
Printre acestia se afla pozitia seii, flexibilitatea soldurilor, morfologia sportivului si distanta pe care se va concura.
Dpdv mecanic asezarea seii afecteaza inaltimea ghidonului deoarece este legata de flexibilitatea soldului. In masura de a tine soldurile in aria sportivului de miscare cu, cat se muta mai in spate saua cu atat trebuie sa se ridice ghidonul mai mult.
Dpdv biometric multi sportivi care sunt flexibii mai ales aceia cu o buna mobilitate a soldurilor(cei care isi pot atinge femurul de abdomen si piept) pot pedala cu un ghidon coborat mai jos si totusi isi vor mentine o buna pozitie pe bicicleta. Sportivii cu mai putina mobilitate vor trebui sa iti ridice ghidonul mai mult ca sa iti mentina o pozitie adecvata.
Dpdv morfologic sunt mai multe variabile precum, lungimea bratelor, lungimea trunchiului si a picioarelor.Acestea vor afecta cat de mult se poate cobora sau ridica ghidonul.
Dpdv al distantei pe care se va concura aceasta trebuie sa fie luata in considerare astfel incat sa fie indeajuns de confortabila pozitia pe bicicleta pentru sportiv ca sa fie mentinuta pe toata durata competitiei.
Pozitia corecta este aceea cand esti confortabil asezat in pozitie aero iar coatele sunt putin in fata umerilor in plan vertical. Muschii mainilor trebuie sa fie foarte putin incordati in aceasta pozitie deoarece structura osoasa trebuie sa preia greutatea si sa ofere sprijinul principal. Daca bratele depasesc aceasta limita si se intind sau restrang mai mult, sportivul va solicita in exces umerii si gatul avand ca efect disconfortul/dureri ale gatului si coloanei vertebrale(zona toracala, scapulara). Tipic atunci cand sportivii se intind mai mult pe ghidon automat sunt obligati sa vina in partea din fata a seii care cauzeaza -- O pozitie instabila  deoarece centrul de greutate va fi mult prea in fata. Pe langa asta va pune o presiune mare pe partea din spate a genunchiului si il va suprasolicita.--

Privind din lateral unghiul dintre antebrat si brat ar trebui sa fie intre 90-110 grade.Daca unghiul este mai mare de 110grade in timp vor aparea probleme/dureri in zona lombara iar puterea dezvoltata nu este atat de mare pe cat ar putea fi. Daca unghiul este mai mic de 90grade inseamna ca sunteti prea aproape de ghidon din doua motive. Primul este inaltimea pipei ghidonului iar al doilea marimea insuficienta a acesteia.
Latimea cotierelor nu ar trebui sa solicite partea superioara a spatelui, dar daca se simte un disconfort inseamna ca ghidonul este prea ingust. Privita din fata partea exterioara a bratelor ar trebui sa a astupe/mascheze partea exterioara a coapselor, astfel se va beneficia de indeajuns confort, stabilitate si aerodinamica.

Sumar:


O bicicleta de triatlon reglata corect este una care permite sportivului sa se simta confortabil mentinand o pozitie relaxanta a spatelui, generand indeajuns de multa putere, stabilizand bicicleta si corpul, permitand schimbul de aer si asimilarea nutritiei si nu in ultimul rand oferind o buna tranzitie catre alergare.
Ca sa atingeti aceste scopuri, reglarea trebuie facuta pe baza variabilelor corpului dumneavoastra, luand in calcul flexibilitatea si forta pe care o aveti, trecand cu vederea peste aspectul pe care il veti avea. Conteaza sa fiti eficienti si confortabili nu fotogenici.
Daca aveti nedumeriri si intrebari va rog folositi formularul de contact si va voi ajuta.

Contactati-ma aici: